STATUT ZESPOŁU SZKÓŁ EKONOMICZNO-ADMINISTRACYJNYCH
w BYDGOSZCZY
TECHNIKUM EKONOMICZNE NR 6
Rozdział 1
Nazwa Szkoły
- 1
- Nazwa Szkoły brzmi: Technikum Ekonomiczne nr 6 w Bydgoszczy ul. Gajowa 98. Zwanej dalej Szkołą.
- Technikum Ekonomiczne nr 6 wchodzi w skład Zespołu Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych w Bydgoszczy ul. Gajowa 98.
- Na tablicach i pieczęciach urzędowych nazwa Szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
- 2
- Szkoła jest jednostką budżetową.
- Nauka w Szkole jest bezpłatna.
- Organem prowadzącym Szkołę jest Miasto Bydgoszcz ul. Grudziądzka 9-15.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Szkołą jest Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty, Bydgoszcz ul. Księdza Stanisława Konarskiego 1-3.
- 3
- Szkoła kształci w zawodach:
1) technik ekonomista;
2) technik rachunkowości.
- Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym Szkołę, po zasięgnięciu opinii Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty, może wprowadzić inne zawody.
- Dopuszcza się wprowadzenie nowych profili kształcenia oraz klas z przedmiotami realizowanymi w zakresie rozszerzonym odpowiednio do potrzeb uczniów, możliwości Szkoły i typów szkół.
Rozdział 2
Cele i zadania Szkoły
- 4
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty, ustawie Prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na ich podstawie w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz cele i zadania wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły. Celem nauczania i wychowania jest dążenie do rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie go do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli społecznej.
- 5
Celem Szkoły jest:
- w zakresie nauczania:
- umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych dla uzyskania kwalifikacji zawodowych i ogólnokształcących oraz świadectwa ukończenia Szkoły,
- wyposażanie ucznia w wiedzę zgodnie z podstawą programową, aktualnym stanem nauki i postępem technicznym, w razie potrzeby umożliwienie mu także uzupełnianie zaległości,
- kształtowanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności,
- kształtowanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
- w zakresie kształtowania umiejętności uczniów:
- umożliwienie, w miarę możliwości, rozwijania zainteresowań i uzdolnień uczniów, aby potrafili oni kierować własnym rozwojem i dokonywać wyboru dalszej drogi kształcenia,
- rozwijanie umiejętności organizowania sobie nauki i przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własne wykształcenie,
- rozwijanie umiejętności podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji w ramach procedur demokratycznych,
- rozwijanie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, zdolności do publicznych wystąpień, bezkonfliktowej prezentacji i obrony własnych opinii, znajomości różnych form, środków i metod komunikacji oraz umiejętności stosowania ich w praktyce,
- uczenie przyswajania metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów, problemów;
- w zakresie wychowawczego wspomagania rozwoju osobowego ucznia:
- kształtowanie środowiska wychowawczego stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów,
- udzielanie uczniom i ich rodzicom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- stwarzanie warunków dla określenia własnego poczucia tożsamości narodowej, kulturowej, cywilizacyjnej i religijnej postrzeganych w perspektywie europejskiej oraz uczenie zasad współżycia społecznego, głównie tolerancji, życzliwości i wrażliwości na sprawy innych,
- uczenie szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowanie do życia w rodzinie,
w społeczności lokalnej oraz w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych,
- przygotowanie do rozpoznawania wartości moralnych oraz dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości,
- kształtowanie umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów oraz działania na rzecz wspólnoty;
- w zakresie edukacji patriotycznej i obywatelskiej:
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej,
- przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym;
- w zakresie promocji i ochrony zdrowia:
- promowanie zdrowego stylu życia,
- zachęcanie uczniów do udziału w konkursach poświęconych tematyce promocji i ochrony zdrowia,
- propagowanie idei zdrowego żywienia,
- propagowanie akcji o charakterze ekologicznym, promowanie zbiórki odpadów i segregacji śmieci;
- w zakresie doradztwa zawodowego:
- systematyczne diagnozowanie potrzeb uczniów w zakresie doradztwa zawodowego,
- pomoc uczniom w planowaniu ścieżki kształcenia i kariery zawodowej,
- prowadzenie zajęć związanych z poznaniem samego siebie, swoich umiejętności i predyspozycji oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i kariery zawodowej.
- 6
Szkoła, realizując funkcję opiekuńczą, uwzględniając wiek i potrzeby środowiskowe oraz obowiązujące przepisy BHP, zapewnia:
- opiekę nad uczniami w trakcie zajęć obowiązkowych i pozalekcyjnych oraz w czasie przebywania ucznia na terenie Szkoły poprzez:
- odpowiednią opiekę pedagogiczną i pielęgniarską,
- sprawne funkcjonowanie wszelkich urządzeń,
- nieuszkodzony sprzęt i bezpieczne pomieszczenia,
- dobrze oznakowaną drogę ewakuacji,
- objęcie budynków i terenu szkolnego systemem monitoringu;
- opiekę w czasie trwania wycieczek szkolnych, biwaków, obozów itp.;
- opiekę nad uczniami w czasie imprez organizowanych przez Szkołę poza jej siedzibą lub przez inne instytucje w porozumieniu ze szkołą;
- nadzór nad uczniami w trakcie dyżurów nauczycieli w czasie przerw między zajęciami dydaktycznymi zgodnie z harmonogramem dyżurów.
- 7
Do realizacji celów statutowych Szkoła zapewnia:
- odpowiednio wyposażone pracownie przedmiotowe i specjalistyczne oraz pracownie informatyczne z dostępem do Internetu;
- bibliotekę szkolną z czytelnią;
- salę gimnastyczną i boisko szkolne;
- halę widowiskową- aulę;
- gabinet pedagoga szkolnego;
- gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.
- 8
Szkoła realizuje swe zadania we współpracy z zakładami pracy, z którymi dyrektor podpisuje porozumienia/umowy, dotyczące praktyk zawodowych.
- 9
- Szkoła realizuje zadania opiekuńcze w oparciu o program wychowawczy, szkolny program profilaktyczny, opracowany na podstawie Konwencji o Prawach Dziecka, uchwalony przez radę pedagogiczną, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
- Szczegółowe działania, realizujące cel wskazany w ust.1, określane są corocznie w Planie Pracy Szkoły i osiągane poprzez:
- przekazywanie uczniom nowoczesnej wiedzy pomagającej zrozumieć ich miejsce w świecie oraz umożliwiającej twórcze przekształcanie rzeczywistości;
- zapoznawanie z podstawowymi funkcjami państwa i jego instytucji oraz normami współżycia społecznego;
- przygotowanie uczniów do właściwego kształtowania stosunków z otoczeniem oraz świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego wykonywania zadań w życiu rodzinnym i społecznym;
- wyrabianie wrażliwości społecznej i estetycznej, niesienia pomocy słabszym.
- 10
Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
- 11
- Szkoła, poprzez pedagoga szkolnego i nauczycieli, oferuje wsparcie dla uczniów:
- wybitnie zdolnych;
- mających kłopoty z nauką;
- wskazujących trudności w nawiązywaniu kontaktów rówieśniczych;
- potrzebujących pomocy w rozwiązywaniu problemów okresu dojrzewania;
- przejawiających zaburzenia w zachowaniu;
- niepełnosprawnych lub z dysfunkcjami rozwojowymi;
- zagrożonych uzależnieniami;
- mających trudną sytuację domową;
- w sprawie wyboru kierunku dalszego kształcenia lub pracy;
- w sprawie planowania kariery zawodowej.
- Szkoła wspiera rodziców/opiekunów prawnych w zakresie rozwiązywania trudności wychowawczych w rodzinie.
- Szkoła wspiera nauczycieli i wychowawców w zakresie:
- rozwiązywania problemów wychowawczych;
- dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb ucznia;
- realizacji zadań profilaktycznych.
- Szkoła umożliwia:
- rodzicom i uczniom kontakty z wychowawcami oraz pedagogiem szkolnym;
- samokształcenie nauczycieli w ramach działalności wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli;
- współpracę z instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom /opiekunom prawnym.
- 12
- W Szkole funkcjonuje gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej.
- Wymagania stawiane szkolnym gabinetom profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, w tym standard wyposażenia oraz warunki realizacji świadczeń gwarantowanych pielęgniarki szkolnej, określają odrębne przepisy.
- Uczniowi uskarżającemu się na dolegliwości zdrowotne pomocy udziela pielęgniarka, a pod jej nieobecność pracownicy Szkoły.
- O każdym przypadku wymagającym interwencji przedlekarskiej i lekarskiej niezwłocznie informuje się rodziców.
Rozdział 3
Organy Szkoły i ich kompetencje
- 13
- Organami Szkoły są:
- dyrektor Szkoły;
- rada pedagogiczna;
- rada rodziców;
- samorząd uczniowski.
- Każdy z organów szkoły działa samodzielnie i zgodnie ze swoimi kompetencjami, współdziała z pozostałymi dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły.
- 14
- Dyrektor Szkoły jest odpowiedzialny za całokształt jej funkcjonowania, a w szczególności:
- kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą Szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- dopuszcza do użytku szkolnego Szkolny Zestaw Programów Nauczania i Szkolny Zestaw Podręczników;
- na podstawie ramowego planu nauczania ustala szkolny plan nauczania;
- podaje do publicznej wiadomości do dnia 01.09 Szkolny Zestaw Programów Nauczania, a do dnia 10.09 Szkolny Zestaw Podręczników, który będzie obowiązywał w danym roku szkolnym;
- sprawuje nadzór pedagogiczny polegający na:
- współpracy z innymi nauczycielami zajmującymi stanowiska kierownicze w Szkole planując, organizując i przeprowadzając mierzenie jakości pracy Szkoły,
- inspirowaniu i wspomaganiu nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy Szkoły oraz podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
- przekazywaniu sprawozdania o jakości pracy Szkoły radzie pedagogicznej, radzie rodziców i samorządowi uczniowskiemu,
- gromadzeniu informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
- ocenianiu pracy nauczycieli,
- przedstawianiu radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego;
- wspiera rozwój zawodowy nauczyciela:
- zapewniając prawidłowy przebieg stażu nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy,
- zatwierdzając plan rozwoju zawodowego nauczycieli,
- oceniając dorobek zawodowy nauczyciela za okres stażu,
- opracowując plan doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- nadzoruje realizuję uchwał rady pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji oraz przekazuje organowi prowadzącemu wnioski zgłoszone pod jego adresem;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, organizuje obsługę administracyjną, finansową i gospodarczą Szkoły;
- decyduje w sprawach zatrudnienia i zwalniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
- egzekwuje przestrzeganie porządku i dyscypliny pracy;
- przydziela nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Szkoły;
- występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły;
- w realizacji swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców, samorządem uczniowskim, związkami zawodowymi;
- może, w porozumieniu z organem prowadzącym, zmienić lub wprowadzić nowe profile kształcenia;
- powołuje, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz organu prowadzącego, nauczycieli i innych pracowników Szkoły na stanowiska kierownicze oraz odwołuje z nich.
- Dyrektor zgodnie z obowiązującymi przepisami decyduje w sprawach:
- tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych;
- przyjmowania do Szkoły uczniów w trakcie roku szkolnego oraz zmiany przez nich klasy;
- zwolnienia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia ćwiczeń;
- całkowitego zwolnienia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub muzyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza. W przypadku wychowania fizycznego możliwe jest również zwolnienie ucznia na podstawie prośby klubu sportowego i opinii nauczyciela tego przedmiotu;
- urlopowania ucznia z ważnych przyczyn oraz organizowania indywidualnego nauczania;
- wstrzymywania wykonania kary wobec ucznia, wymierzonej decyzją rady pedagogicznej, jeżeli uczeń otrzyma poręczenie do czasu ponownego rozpatrzenia sprawy przez radę;
- zawieszania wykonania uchwał rady pedagogicznej, jeżeli są sprzeczne z obowiązującymi przepisami i przekazywania ich do decyzji organu nadzorującego;
- zawieszenia lub uchylania uchwał i decyzji rady rodziców oraz organizacji uczniowskich, jeśli sprzeczne są z obowiązującymi przepisami;
- niedopuszczania pracownika do zajęć w przypadkach wymagających natychmiastowego odsunięcia go od uczniów do czasu podjęcia decyzji przez organ nadrzędny.
- Dyrektor Szkoły dla pełnej realizacji jej zadań powołuje i określa zakres kompetencji oraz sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- wicedyrektorów;
- pracowników administracji i obsługi;
- innych osób sprawujących funkcje kierownicze.
- Nauczyciele i pracownicy pełniący funkcje kierownicze w Szkole działają w zakresie spraw określonych przez dyrektora Szkoły.
- W sytuacji gdy dyrektor Szkoły nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa przechodzi na wyznaczonego wicedyrektora.
- 15
- W celu wspomagania dyrektora w zarządzaniu Szkołą, utworzono stanowiska wicedyrektorów.
- Powołania i odwołania z tego stanowiska dokonuje dyrektor, po zasięgnięciu opinii organu nadzorującego i rady pedagogicznej.
- Szczegółowe zakresy działalności każdego wicedyrektora ustala i przedstawia na piśmie dyrektor.
- 16
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły powołanym do rozstrzygania spraw związanych z całokształtem jej statutowej działalności związanych z nauczaniem, wychowaniem i działalnością opiekuńczą.
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
- podejmowanie uchwały w sprawie programu wychowawczego Szkoły i programu profilaktyki;
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
- opiniowanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwały w sprawach skreślenia z listy uczniów;
- wyrażanie zgody na egzamin klasyfikacyjny na prośbę ucznia (rodziców /opiekunów prawnych) nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionych;
- opiniowanie szkolnych zestawów programów nauczania;
- opiniowanie planu organizacyjnego Szkoły i tygodniowego planu zajęć;
- opiniowanie planu finansowego Szkoły;
- opiniowanie wniosków dyrektora w sprawach przydziału stałych prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego i dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i organizacyjnych;
- opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- opiniowanie powierzenia stanowiska wicedyrektora Szkoły lub jego odwołania;
- opiniowanie powierzenia innego stanowiska kierowniczego w Szkole lub jego odwołania;
- opiniowanie powierzenia stanowiska dyrektora Szkoły, jeżeli jest ono powierzane w trybie poza konkursem.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji dyrektora lub do dyrektora Szkoły o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej.
- Rada pedagogiczna, na wniosek Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, dostosowuje wymagania edukacyjne wynikające z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą:
- dyrektor Szkoły - jako przewodniczący;
- w przypadku nieobecności dyrektora, funkcję przewodniczącego pełni wskazany przez niego wicedyrektor;
- wszyscy nauczyciele pełno i niepełnozatrudnieni - jako członkowie.
- W posiedzeniu rady pedagogicznej lub w określonych punktach posiedzenia mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego lub na wniosek członków, takie jak:
- przedstawiciele Kujawsko- Pomorskiego Kuratorium Oświaty;
- przedstawiciele zakładów pracy przyjmujących uczniów na praktykę zawodową;
- przedstawiciele samorządu uczniowskiego;
- przedstawiciele rady rodziców;
- pielęgniarka szkolna, pracownicy administracji i obsługi;
- przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły.
- Zasady działania rady pedagogicznej określa jej regulamin.
- 17
- W Szkole działa rada rodziców stanowiąca reprezentację ogółu rodziców uczniów.
- W jej skład wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych (szkół dla młodzieży wchodzących w skład zespołu) wybranych w wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Wybory są przeprowadzane na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Działalnością rady rodziców kieruje prezydium wybrane na plenarnym posiedzeniu rad klasowych.
- Zadaniem rady rodziców jest w szczególności:
- reprezentowanie interesów wszystkich uczniów i ich rodziców;
- współdziałanie ze wszystkimi rodzicami;
- przekazywanie dyrektorowi opinii, uwag i wniosków dotyczących spraw Szkoły;
- organizowanie akcji pomocy szkole i uczniom;
- opiniowanie na wniosek dyrektora Szkoły oceny dorobku zawodowego nauczyciela stażysty, nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego Szkoły i programu profilaktyki;
- opiniowanie projektu rocznego planu finansowego składanego przez dyrektora Szkoły.
- W celu wspierania działalności statutowej Szkoły rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców uczniów oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin jej działalności.
- Rada rodziców posiada swój regulamin, określający zasady jej działania.
- 18
- W Zespole Szkół Ekonomiczno - Administracyjnych działa Samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
- Organy samorządu, zasady wybierania i ich działania określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny z niniejszym statutem i jest odrębnym dokumentem.
- Szczegółowe zasady działania samorządu uczniowskiego określa jego regulamin.
- 19
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań, zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i Szkole;
- rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów lub trudności w nauce;
- znajomości szkolnego systemu oceniania oraz regulaminów wewnątrzszkolnych .
- Szkoła organizuje spotkania z rodzicami minimum 2 razy w roku szkolnym w celu wymiany informacji i dyskusji na tematy wychowawcze i postępów w nauce.
- Rodzice mają prawo do indywidualnych kontaktów z nauczycielami w dni ustalone oraz każdorazowo po wspólnym uzgodnieniu.
- 20
- W sprawach spornych uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do składania skarg, wniosków i odwołań drogą służbową z zachowaniem następującej kolejności instancyjnej:
- nauczyciel uczący;
- wychowawca;
- psycholog/pedagog szkolny;
- wicedyrektorzy Szkoły;
- rzecznik praw ucznia;
- dyrektor Szkoły.
- Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie dyrektora jako ostateczne i obowiązujące.
- Pisemne skargi i wnioski do dyrektora Szkoły uczeń/rodzice (prawni opiekunowie) składają za pośrednictwem sekretariatu Szkoły.
Rozdział 4
Organizacja pracy Szkoły
- 21
- Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry: zimowy i letni. Czas trwania semestru ustala corocznie dyrektor i umieszcza w harmonogramie pracy szkoły.
- Termin klasyfikacji śródrocznej i rocznej ustala się corocznie na zebraniu rady pedagogicznej, dotyczącej organizacji roku szkolnego.
- 22
- Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacyjny Szkoły opracowany przez dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu pracy Szkoły i zatwierdzony przez organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności:
- liczbę pracowników Szkoły, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli z podziałem na stopnie awansu zawodowego, przystępujących do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych;
- ogólną liczbę godzin przedmiotów i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- liczbę godzin zajęć nadobowiązkowych;
- liczbę godzin realizowanych indywidualnie przez nauczycieli.
- 23
- Uczniowie Szkoły podzieleni są na klasy realizujące w jednorocznym kursie nauki wszystkie przedmioty obowiązkowe, określone odrębnym programem nauczania.
- Klasy mogą być podzielone na grupy zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to przedmiotów, których program nauczania może być realizowany drogą ćwiczeń uczniowskich, przewidzianych programem nauczania danego przedmiotu.
- Decyzję o podziale na grupy podejmuje dyrektor Szkoły.
- 24
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalony na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- 25
- Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie krótszym niż 45 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Zajęcia lekcyjne są realizowane w klasach, pracowniach i pomieszczeniach specjalistycznych.
- 26
- W ramach kształcenia zawodowego uczniowie odbywają praktyki zawodowe organizowane przez Szkołę zgodnie z programem nauczania dla danego zawodu.
- Uczeń po zakończeniu praktyki zawodowej ma obowiązek dostarczyć wypełniony dzienniczek praktyk, w którym zawarta jest ocena praktyki.
- Szczegółowe informacje dotyczące praktyk odbywanych przez uczniów zawarte są w regulaminie praktyk zawodowych.
- 27
- Zajęcia fakultatywne, koła zainteresowań oraz inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym, w grupach, w formie wycieczki itp.
- Zajęcia, o których mowa w ust. l, są organizowane w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych i kadrowych, w sposób zapewniający bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom.
- 28
- Szkoła może prowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze.
- Zajęcia rewalidacyjne przysługują uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje.
- Zajęcia z zakresu kształcenia specjalnego realizowane są zgodnie z wymaganiami określonymi w Rozporządzeniu MEN dotyczącym organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 29
Szkoła może przyjmować studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem Szkoły a szkołą wyższą.
- 30
W szkole prowadzone są działania w zakresie organizowania wolontariatu poprzez:
- zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu oraz jego propagowanie;
- uczenie niesienia bezinteresownej pomocy w środowisku szkolnym i poza szkołą;
- kształtowanie postaw prospołecznych;
- kreowanie wizerunku Szkoły jako centrum lokalnej aktywności;
- podejmowanie działań w zakresie pomocy koleżeńskiej w nauce, wsparcia uczniów niepełnosprawnych, sprawowanie opieki nad uczniami klas młodszych, praca na rzecz biblioteki szkolnej;
- podejmowanie działań na rzecz środowiska przy współpracy z różnymi instytucjami działającymi na rzecz innych osób.
- 31
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy Szkoły.
- Zadaniem biblioteki jest:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
- umożliwienie korzystania ze zbiorów na miejscu, w czytelni i wypożyczanie poza bibliotekę;
- prowadzenie edukacji czytelniczo - informacyjnej;
- rozwijanie potrzeb i zainteresowań czytelniczych i kulturalnych uczniów poprzez podejmowanie działań popularyzujących czytelnictwo;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów;
- udostępnianie uczniom, rodzicom i nauczycielom dokumentów regulujących pracę Szkoły;
- współpraca z uczniami, rodzicami, nauczycielami i innymi bibliotekami.
- Współpraca z innymi bibliotekami polega na:
- wymianie wiedzy i doświadczeń;
- udziale w targach i kiermaszach;
- wspólnym organizowaniu imprez czytelniczych.
- Godziny pracy biblioteki powinny umożliwiać uczniom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu, zgodnie z harmonogramem pracy nauczycieli bibliotekarzy.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, ich rodzice oraz pracownicy Szkoły na zasadach określonych w regulaminie biblioteki Szkoły.
- 32
- Szkoła udostępnia uczniom aulę, czytelnię i salę gimnastyczną.
- Aula stanowi miejsce spotkań młodzieży z ciekawymi ludźmi i imprez ogólnoszkolnych o charakterze wychowawczym oraz zajęć o charakterze sportowo-rekreacyjnym.
- Nad całością pracy auli czuwa wyznaczony nauczyciel, opiekę nad uczniami w czytelni sprawują nauczyciele bibliotekarze lub nauczyciele przeprowadzający zajęcia.
- Szczegółowe warunki korzystania z auli, czytelni i sali gimnastycznej określają odrębne regulaminy.
- 33
- W celu umożliwienia uczniom i ich rodzicom doradztwa psychologiczno-pedagogicznego w Szkole zatrudnia się psychologa/pedagoga szkolnego.
- Psycholog/pedagog szkolny w zakresie swych obowiązków podlega bezpośrednio dyrektorowi Szkoły.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
- diagnozowaniu środowiska ucznia;
- podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
- rozpoznawaniu możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia;
- wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych;
- wspieraniu uczniów w dokonywaniu wyborów dalszego kształcenia, zawodu;
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne ucznia;
- wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych polega na:
- realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego lub opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych;
- zapewnieniu odpowiednich warunków nauki i środków dydaktycznych;
- realizacji programu nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej;
- integracji ze środowiskiem rówieśniczym.
- 34
- W Szkole realizuje się doradztwo zawodowe zgodnie z ramowymi planami nauczania.
- Doradztwo zawodowe ma za zadanie:
- rozwijanie umiejętności aktywnego poszukiwania pracy, podejmowania racjonalnych decyzji oraz uświadomienie konsekwencji dokonywanych wyborów;
- wykształcenie umiejętności szybkiej adaptacji oraz wychodzenia naprzeciw nowym sytuacjom i wyzwaniom zawodowym.
- 35
- Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre oraz finalista okręgowego etapu olimpiady przedmiotowej może mieć ustalony indywidualny tok nauki.
- Decyzję o ustaleniu indywidualnego toku nauki podejmuje rada pedagogiczna w uzgodnieniu z rodzicami ucznia, na wniosek nauczyciela lub instytucji opiekującej się uczniem, po akceptacji organu prowadzącego.
- 36
- W celu rozpatrywania spraw wychowawczych, rozstrzygania ich i formułowania wniosków pod adresem rady pedagogicznej w Szkole, rada pedagogiczna na wniosek dyrektora Szkoły powołuje zespół wychowawczy.
- Członkami zespołu wychowawczego są: psycholog/pedagog szkolny, przedstawiciele wychowawców poszczególnych poziomów klas, opiekun samorządu uczniowskiego, animator kulturalno-oświatowy.
- Działalność zespołu wychowawczego nadzoruje wicedyrektor do spraw dydaktyczno-wychowawczych.
- Zespół wychowawczy zbiera się zależnie od aktualnych potrzeb, jednak co najmniej raz w semestrze.
- Zebrania zespołu wychowawczego są protokołowane.
- 37
- W Szkole powoływany jest rzecznik praw ucznia, którym może być nauczyciel oraz uczeń wybrani przez ogół uczniów.
- Zakres działania rzecznika praw ucznia określa Regulamin Rzecznika Praw Ucznia.
- 38
- Szkoła z własnej inicjatywy prowadzi innowacje pedagogiczne, zwane dalej innowacjami.
- Innowacje to nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy Szkoły.
- Innowacje nie mogą prowadzić do zmiany typu Szkoły.
- Dyrektor zapewnia warunki kadrowe i organizacyjne, niezbędne do realizacji planowanych działań innowacyjnych.
- W przypadku, gdy innowacje wymagają nakładów finansowych, dyrektor zwraca się o odpowiednie środki do organu prowadzącego Szkołę.
- Innowacja, o której mowa w ust. 5 może być podjęta tylko w przypadku wyrażenia przez organ prowadzący Szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.
- Udział nauczycieli w planowanej innowacji jest dobrowolny.
- Zespół autorski lub autor opracowuje opis zasad innowacji.
- Każda innowacja po jej zakończeniu podlega procesowi ewaluacji. Sposób przeprowadzenia ewaluacji zawarty jest w opisie danej innowacji.
- Autorzy zapoznają radę pedagogiczną z proponowaną innowacją. Rada pedagogiczna podejmuje uchwałę opiniując wprowadzenie innowacji.
- 39
Szkoła współdziała ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej, polegającej na:
- prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli;
- organizowaniu konkursów dla uczniów;
- współorganizowaniu wydarzeń wspomagających proces dydaktyczno-wychowawczy oraz rozwój zainteresowań uczniów;
- wspólnym prowadzeniu zajęć dla uczniów wybranych oddziałów.
Rozdział 5
Nauczyciele i inni pracownicy Szkoły
- 40
W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- 41
- W Szkole, za zgodą organu prowadzącego, tworzy się stanowiska wicedyrektorów.
- Zasady zatrudniania nauczycieli, kwalifikacje oraz zasady wynagradzania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niepedagogicznych oraz ich szczegółowe zadania ustala dyrektor Szkoły.
- Pracownik niepedagogiczny zatrudniony w Szkole zobowiązany jest do wypełniania zakresu obowiązków na danym stanowisku.
- Pracownik niepedagogiczny zatrudniony w Szkole zobowiązany jest, po wyznaczeniu przez dyrektora Szkoły, do uczestniczenia w pracach komisji inwentaryzacyjnej.
- Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
- Zadania pracowników w zakresie bezpieczeństwa:
- pełnienie dyżurów w szatni przez pracowników obsługi podczas przerw międzylekcyjnych i w czasie trwania lekcji;
- monitorowanie przez pracowników obsługi osób wchodzących na teren szkoły;
- reagowanie na przejawy niewłaściwego zachowania zagrażającego bezpieczeństwu uczniów przez pracowników administracji i obsługi, zgodnie z obowiązującymi procedurami.
- 42
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jej jakość oraz zapewnia bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Nauczyciel ma prawo wyboru programu nauczania oraz podręcznika ujętego w wykazie podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego.
- Do zadań nauczyciela należy:
- rzetelna realizacja programów nauczania, wychowania i opieka w przydzielonych mu klasach, a także realizacja zadań wyznaczonych w planie pracy Szkoły;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
- bezstronność i obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej;
- zapewnienie, zgodnie z przydzielonymi zadaniami, bezpieczeństwa uczniom na terenie szkoły oraz podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza jej terenem;
- udział w pracach zespołu opracowującego i realizującego plan działań wspierających ucznia.
- 43
- Dla podnoszenia efektywności działań dydaktycznych oraz korelacji treści kształcenia między przedmiotami nauczania i w zależności od potrzeb w Szkole funkcjonują nauczycielskie zespoły przedmiotowe i zadaniowe.
- Członkami zespołów przedmiotowych są nauczyciele jednego lub kilku przedmiotów pokrewnych.
- Pracą zespołu przedmiotowego i zadaniowego kieruje powołany przez dyrektora Szkoły przewodniczący.
- Zespół pracuje w oparciu o roczny plan pracy ustalony na pierwszym w danym roku szkolnym spotkaniu.
- Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgadniania sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych (ścieżki międzyprzedmiotowe), a także uzgodnienie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników;
- wspólne opracowanie wymagań na poszczególne oceny oraz sposobów badania wyników nauczania;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
- wspólne opiniowanie przygotowanych w Szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
- Częstotliwość zebrań zespołów zależy od przyjętych zadań i istniejących potrzeb.
- Zebrania zespołów przedmiotowych są protokołowane.
- 44
- Dyrektor Szkoły każdą klasę powierza szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącemu w tej klasie, zwanemu dalej wychowawcą.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, o ile jest to możliwe wychowawca prowadzi swój oddział przez cały tok nauczania w danym typie szkoły.
- W przypadku gdy wychowawca klasy nie wywiązuje się ze swych obowiązków, dyrektor Szkoły na wniosek rodziców lub samorządu klasowego złożony na piśmie i odpowiednio uargumentowany, po przeprowadzeniu rozmowy wyjaśniającej z wychowawcą klasy, może podjąć decyzję o jego odwołaniu z zajmowanej funkcji i powierzyć ją innemu nauczycielowi.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami, a innymi członkami społeczności szkolnej.
- W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4., wychowawca:
- otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków;
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski;
- ustala tematykę, treści i formy zajęć na godzinach do dyspozycji nauczyciela - wychowawcy zgodne z programem wychowawczym Szkoły, potrzebami rozwojowymi uczniów i programem profilaktyki;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych, jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami);
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
- poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych,
- współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w działalności wychowawczej wobec ich dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich do życia klasy i Szkoły;
- współpracuje z psychologiem/pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów, organizując odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie zasad udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- organizuje minimum 2 razy w roku zebrania rodziców, na których wspólnie z nimi analizuje problemy wychowanków.
- Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące klasy zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej ze strony dyrektora Szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek, instytucji oświatowych i naukowych.
- 45
- Za bezpieczeństwo ucznia podczas przerw międzylekcyjnych odpowiedzialny jest nauczyciel dyżurujący.
- Do obowiązków nauczyciela dyżurującego należy:
- przebywanie w wyznaczonym czasie i miejscu, zgodnie z ustalonym grafikiem dyżurów;
- bezzwłoczna interwencja w każdej sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia uczniów;
- przeciwdziałanie paleniu papierosów w budynku szkolnym i dewastacji pomieszczeń;
- egzekwowanie od uczniów kulturalnego zachowania się, wykazywanie troski o czystość i porządek;
- niezwłoczne informowanie dyrekcji Szkoły o zauważonych w czasie pełnienia dyżuru brakach i niedociągnięciach w zakresie bhp, których pełniący dyżur nie był w stanie sam usunąć.
- 46
- Za bezpieczeństwo ucznia podczas zajęć pozalekcyjnych odpowiedzialny jest nauczyciel prowadzący te zajęcia.
- Za bezpieczeństwo uczniów przebywających na wycieczkach przedmiotowych, turystyczno-krajoznawczych i biwakach odpowiedzialny jest nauczyciel organizujący wycieczkę oraz nauczyciele-opiekunowie.
- Za zajęcia dydaktyczno-wychowawcze organizowane poza obiektem szkolnym odpowiedzialny jest nauczyciel prowadzący zajęcia.
- Zasady organizacji wycieczek szkolnych określa regulamin wycieczek szkolnych.
- 47
Do zadań psychologa/pedagoga szkolnego należy w szczególności:
- udzielanie uczniom i ich rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich trudności w wychowywaniu ich dzieci;
- rozpoznawanie warunków życia i nauki uczniów sprawiających trudności szkolne;
- pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i ustalaniu potrzeb opiekuńczo-wychowawczych uczniów;
- opracowywanie wniosków dotyczących form szczególnej opieki i pomocy wychowawczej i przekazywanie ich rodzicom, wychowawcom i nauczycielom przedmiotów;
- udzielanie uczniom pomocy psychologicznej, pedagogicznej;
- współdziałanie z nauczycielami uczniów z trudnościami szkolnymi oraz wyspecjalizowanymi instytucjami, przede wszystkim Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Bydgoszczy;
- prowadzenie rozmów terapeutycznych z uczniami z objawami niedostosowania społecznego;
- prowadzenie indywidualnej terapii dla uczniów pomagającej rozwiązywać trudności powstające na tle konfliktów rodzinnych, szkolnych, z grupą rówieśniczą;
- monitorowanie sytuacji rodzinnej, materialnej uczniów i sierot naturalnych, społecznych, z rodzin patologicznych, zaniedbanych wychowawczo oraz tych, którzy przejściowo znaleźli się w trudnej sytuacji materialnej;
- współpraca z wychowawcami w ramach realizacji programu wychowawczego, programu profilaktyki i pracy wychowawczej.
- 48
- W celu wspomagania uczniów w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych w Szkole można zatrudnić doradcę zawodowego.
- Zadania doradcy zawodowego wynikają z przyjętego na dany rok szkolny planu.
- Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności:
- systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
- wskazywanie uczniom, rodzicom i nauczycielom dodatkowych źródeł informacji na poziomie regionalnym, ogólnopolskim, europejskim i światowym dotyczących: rynku pracy, programów edukacyjnych Unii Europejskiej i poszukiwanych zawodów;
- udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom;
- prowadzenie zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do planowania kariery zawodowej;
- koordynowanie działalności informacyjno- doradczej prowadzonej przez Szkołę;
- wspieranie w działaniach doradczych rodziców i nauczycieli poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo – informacyjnych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z uczniami;
- współpraca z radą pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, realizacji działań w zakresie przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartym w programie wychowawczym szkoły i programie profilaktyki;
- współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, w szczególności z poradniami psychologiczno - pedagogicznymi oraz innymi instytucjami świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną pomoc uczniom i rodzicom;
- prowadzenie preorientacji zawodowej.
- 49
Nauczyciel bibliotekarz wykonuje zadania, dostosowując formy ich realizacji do wieku i rozwoju intelektualnego uczniów, a w szczególności:
- zgodnie z potrzebami czytelników gromadzi zbiory biblioteki, dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego;
- udostępnia zbiory biblioteczne i inne źródła informacji;
- tworzy warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną;
- podejmuje działania mające na celu wyrobienie i pogłębienie u uczniów nawyku czytania;
- udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informuje o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych;
- przeprowadza analizy stanu czytelnictwa;
- opracowuje roczne plany pracy biblioteki, uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych;
- dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych, prowadząc odpowiednią dokumentację;
- prowadzi działania opiekuńczo-wychowawcze zgodnie z potrzebami Szkoły;
- realizuje działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną oraz zadania wynikające z planu pracy biblioteki.
- 50
- Dla zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia uczniów i pracowników, a także dla kształtowania odpowiednich warunków bhp i kontroli bhp na terenie szkoły, dyrektor organizuje szkolenie bhp dla pracowników zgodnie ze stosownym rozporządzeniem i powierza wykwalifikowanej osobie obowiązki wynikające z BHP.
- Do zadań w/w osoby należy w szczególności:
- organizowanie i koordynowanie przedsięwzięć mających na celu zapobieganie zagrożeniom życia i zdrowia uczniów i pracowników Szkoły;
- współpraca z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami ochrony pracy, prowadzenie dokumentacji wypadków przy pracy, systematyczna kontrola warunków pracy w szkole, systematyczna kontrola przestrzegania przepisów bhp przez pracowników i uczniów;
- analiza stanu BHP w szkole ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagrożenie wypadkowe;
- opracowanie i przedkładanie dyrektorowi Szkoły odpowiednich informacji i wniosków na temat poprawy warunków pracy.
Rozdział 6
Uczniowie Szkoły
- 51
- Podstawą przyjęcia ucznia do Szkoły jest spełnienie warunków określonych w przepisach aktów prawnych wymienionych w § 73 pkt.1-3.
- W przypadkach losowych, decyzję o przedłużeniu nauki ucznia w Szkole podejmuje dyrektor Szkoły.
- Dyrektor powołuje jako organ pomocniczy szkolną komisję rekrutacyjną.
- 52
Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy przy wykorzystaniu wszystkich możliwości Szkoły;
- wyrażania opinii dotyczących treści nauczania oraz uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi;
- uzyskiwania pomocy nauczyciela w przygotowaniu się do konkursów przedmiotowych i innych imprez na szczeblu pozaszkolnym;
- zachowania tajemnicy w sprawach osobistych, powierzonych wychowawcy klasy, czy innemu nauczycielowi, jeżeli taką prośbę wyrazi;
- jawnego wyrażania opinii dotyczących życia Szkoły;
- zwolnień z zajęć lekcyjnych z tytułu uczestnictwa w uroczystościach i imprezach szkolnych za zgodą wychowawcy klasy;
- odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych, przerwach świątecznych i feriach;
- jawnej oceny z przedmiotów i jej uzasadnienia;
- systematycznego oceniania (na podstawie jednej oceny, uczeń nie może otrzymać oceny okresowej);
- powiadamiania o sprawdzianie pisemnym z odpowiednim wyprzedzeniem, zgodnie z § 64 pkt 5;
- usprawiedliwionego nieprzygotowania się do lekcji, jeżeli uczestniczy w zajęciach dzień, po co najmniej 3 dniowej usprawiedliwionej nieobecności;
- zapoznania się z opinią dotyczącą własnej osoby wystawioną przez Szkołę na potrzeby instytucji pozaszkolnych;
- otrzymania oceny z pracy pisemnej w terminie określonym w § 64 pkt 7;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego;
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, biblioteki itp., pod opieką nauczyciela.
- 53
Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Szkoły, dotyczących zwłaszcza:
- uczęszczania na zajęcia edukacyjne, należytego przygotowania się do nich oraz aktywnego udziału w zajęciach, a także niezakłócania przebiegu zajęć przez niewłaściwe zachowanie;
- nieopuszczania samowolnie terenu szkoły w trakcie swoich zajęć i przerw między nimi;
- przedstawiania niezwłocznie po powrocie do szkoły (nie później niż w ciągu 7 dni), pisemnego usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach edukacyjnych, w formie:
- zaświadczenia lekarskiego,
- pisemnego oświadczenia rodziców lub pełnoletniego ucznia o uzasadnionej przyczynie nieobecności w formie papierowej lub za pośrednictwem dziennika elektronicznego;
- właściwego zwracania się i przestrzegania zasad kultury w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz pozostałych uczniów;
- nieprzejawiania zachowań nietolerancyjnych, rasistowskich, ksenofobicznych, homofobicznych i innych sprzecznych z zasadami współżycia społecznego;
- odpowiedzialności za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój;
- dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
- dbania o piękno mowy ojczystej;
- przestrzegania bezwzględnego zakazu palenia tytoniu lub przebywania w grupie palących na terenie szkoły, w tym e-papierosów, nieużywania alkoholu i innych środków odurzających;
- dbałości o schludny wygląd zewnętrzny, a w przypadku wprowadzenia jednolitego stroju uczniowskiego – noszenie tego stroju zgodnie z ustalonymi warunkami;
- przestrzegania zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły, w tym:
- nieużywania ich w czasie zajęć edukacyjnych - telefon, bądź inne urządzenia elektroniczne muszą być wyłączone,
- uczniowi nie wolno fotografować i nagrywać nauczycieli, pracowników Szkoły oraz innych uczniów bez ich wiedzy i zgody,
- uczeń nie może bez wiedzy i zgody osób fotografowanych, nagrywanych publikować zdjęć, filmów wykonywanych podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz przerw,
- uczeń nie może bez zgody nauczyciela prowadzącego zajęcia nagrywać/filmować przebiegu lekcji;
- uczestniczenia w uroczystościach szkolnych i egzaminach w stroju odświętnym;
- przestrzegania zasad korzystania z biblioteki szkolnej i innych klasopracowni;
- postępowania zgodnego z dobrem społeczności szkolnej, dbania o honor i tradycję Szkoły, współtworzenia jej autorytetu;
- posiadania identyfikatora na terenie szkoły.
- 54
- Za nieprzestrzeganie swych obowiązków, w szczególności za nieprzestrzeganie statutu i regulaminów szkolnych, nieprzestrzeganie zarządzeń wewnętrznych osób lub organów uprawnionych do ich wydawania, naruszanie przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych, uczeń podlega karze w postaci:
- upomnienia wychowawcy klasy;
- nagany wychowawcy klasy z pisemnym powiadomieniem rodziców/prawnych opiekunów;
- upomnienia lub nagany dyrektora Szkoły z pisemnym powiadomieniem rodziców/ prawnych opiekunów;
- przeniesienia do innej klasy;
- przeniesienia do innej szkoły przez kuratora oświaty na wniosek dyrektora Szkoły;
- skreślenia z listy uczniów.
- Kara wymierzana jest w formie ustnej lub pisemnej i zależy od rodzaju przewinienia jakiego dopuścił się uczeń.
- Nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia.
- Uczeń ma prawo do odwoływania się od decyzji wymierzającej karę w ciągu 14 dni do dyrektora Szkoły. Dyrektor przy rozstrzyganiu sporu może zasięgnąć opinii wychowawcy, pedagoga, rady pedagogicznej, rady rodziców.
- Uczeń zostaje skreślony z listy uczniów (dotyczy uczniów, którzy nie są objęci obowiązkiem szkolnym), gdy mimo oddziaływania wychowawcy, współdziałania z rodzicami, upomnień i nagan, notorycznie uchyla się od wykonywania obowiązków szkolnych w szczególności:
- posiada powyżej 50% godzin nieusprawiedliwionych w semestrze;
- został skazany za przestępstwo umyślne w sprawach karnych;
- na terenie szkoły spożywał lub znajdował się pod wpływem alkoholu, środków odurzających;
- dopuścił się kradzieży mienia na szkodę Szkoły, osoby prywatnej lub zakładu, w którym odbywa praktykę zawodową;
- stworzył sytuację zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia lub życia uczniów, czy pracowników Szkoły;
- świadomie dopuścił się niszczenia mienia szkolnego lub poprzez swoje zaniechanie przyzwolił na taki proceder;
- nie naprawił szkód wyrządzonych w mieniu Szkoły;
- łamie podstawowe normy etyczne, estetyczne, moralne, w szczególności:
- uczestniczy w zjawisku „fali”,
- poniża nauczycieli i uczniów,
- jest arogancki, brutalny lub wulgarny,
- lekceważy polecenia dyrektora i grona pedagogicznego,
- stosuje przemoc fizyczną lub psychiczną na terenie szkoły lub w trakcie zajęć organizowanych przez Szkołę,
- fałszuje dokumentację szkolną (dokonuje samowolnych wpisów do dziennika elektronicznego, podrabia lub przerabia legitymację szkolną, fałszuje zaświadczenia lekarskie).
- W przypadku zachowań wypełniających znamiona przestępstw ściganych z urzędu, Szkoła powiadamia odpowiednie organy ścigania.
- Postępowanie przy skreśleniu ucznia z listy uczniów określone jest w zestawie procedur obowiązujących w Szkole.
- 55
- Rada pedagogiczna na wniosek wychowawcy klasy, samorządu uczniowskiego w porozumieniu z radą rodziców nagradza ucznia za:
- rzetelną naukę i pracę społeczną;
- wzorową postawę;
- wybitne osiągnięcia w olimpiadach i zawodach przedmiotowych;
- dzielność i odwagę;
- wzorową frekwencję (pow. 97%).
- Nagrody mogą mieć formę:
- pochwały wychowawcy klasy lub opiekuna organizacji;
- pochwały dyrektora Szkoły;
- dyplomu uznania;
- nagrody rzeczowej;
- listu pochwalnego do rodziców.
- Nagroda może być udzielona lub przyznana po odpowiednim udokumentowaniu osiągnięć - na wniosek rady pedagogicznej, dyrekcji, samorządu uczniowskiego.
Rozdział 7
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
- 56
Ocenianie wewnątrzszkolne odbywa się poprzez ocenianie osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania ucznia i polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania oraz na ustalaniu oceny.
- 57
Ocenianie szkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- dostarczenie rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwieniu nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- 58
Ocenianie szkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich na początku roku szkolnego uczniów oraz rodziców/prawnych opiekunów;
- bieżące ocenianie i ustalanie ocen śródrocznych, rocznych, końcowych– klasyfikacja.
- 59
- Założenia szkolnego systemu oceniania:
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego;
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
- ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
- 60
Cele funkcjonowania szkolnego systemu oceniania w odniesieniu do:
- uczniów:
- samoocena własnych osiągnięć, monitorowanie rozwoju w zakresie wiedzy i umiejętności,
- rozpoznawanie stylu uczenia się,
- porównywanie własnych aspiracji z uzyskanymi wynikami,
- nabywanie świadomości o konieczności przestrzegania norm współżycia społecznego,
- zdobywanie umiejętności prezentowania własnych osiągnięć;
- rodziców:
- odbieranie czytelnych komunikatów o rozwoju ucznia,
- porównywanie oferty edukacyjnej Szkoły z możliwościami i zainteresowaniami ucznia,
- współpraca ze Szkołą w kształceniu i wychowaniu ucznia;
- nauczycieli:
- tworzenie systemów wymagań przedmiotowych na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym i informowanie o nich uczniów,
- opracowanie kryteriów dla przedmiotowych systemów oceniania,
- diagnozowanie osiągnięć i postępów uczniów przez korzystanie z różnorodnych metod ewaluacji,
- gromadzenie informacji o rozwoju ucznia.
- 61
Zasady szkolnego systemu oceniania uwzględniają:
- zgodność z podstawami programowymi oraz ze standardami określonymi w podstawie programowej;
- kryterialność ocen ( wynikającą z przedmiotowych kryteriów oceniania);
- systematyczność w gromadzeniu informacji o uczniu;
- różnorodność metod oraz form sprawdzania i oceniania;
- komunikatywność komentarza towarzyszącego ocenie;
- uznawanie pierwszeństwa informacji pozytywnej o osiągnięciach ucznia nad ujawnianiem braków;
- wskazywanie uczniom sposobów pokonywania trudności w zachowaniu i uczeniu się;
- zachowanie elastyczności w stanowieniu wymagań wobec uczniów o specyficznych trudnościach;
- jawność (zakres dostępności dokumentacji ewidencyjnej dla uczniów, nauczycieli, dyrektora szkoły, rodziców – z zachowaniem zasad RODO):
- oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów),
- sprawdzone i ocenione pisemne prace przechowuje nauczyciel, uczniowi i jego rodzicom/prawnym opiekunom prace są udostępniane na życzenie kopia ksero lub zdjęcie, oryginały prac przechowywane są przez nauczyciela do końca roku szkolnego,
- nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić, na prośbę ucznia lub rodzica, może to zrobić w formie pisemnej.
- 62
- Tryb oceniania:
- na początku każdego roku szkolnego:
- nauczyciele informują uczniów, na pierwszej lekcji, o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, a także o warunkach i trybie uzyskania przez ucznia wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych,
- wychowawcy zapoznają uczniów, na pierwszej godzinie wychowawczej, ze szkolnym systemem oceniania i wewnątrzszkolnym regulaminem oceny zachowania ucznia oraz z warunkami i trybem uzyskania przez ucznia wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zachowania,
- wychowawcy informują rodziców, na pierwszym zebraniu, o szkolnym systemie oceniania i wewnątrzszkolnym regulaminie wystawiania ocen z zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania przez ucznia wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zachowania;
- rodzice potwierdzają zapoznanie się z dokumentami podpisem na liście obecności, będącej załącznikiem do protokołu z pierwszego spotkania z rodzicami;
- sposoby informowania uczniów i rodziców/prawnych opiekunów o postępach w nauce i frekwencji:
- ucznia informuje się bezpośrednio o każdej ocenie, jaką otrzymał,
- rodziców/prawnych opiekunów informuje się w ramach wywiadówek, tzw. „drzwi otwartych”, poprzez dziennik elektroniczny i w każdej sytuacji, gdy wymaga tego dobro ucznia.
- Warunki i tryb podwyższania oceny przewidywanej z zajęć edukacyjnych
- o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych może ubiegać się uczeń, który:
- systematycznie uczestniczył w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
- nieobecności na tych zajęciach są w większości usprawiedliwione,
- systematycznie wykonywał zadania zlecone przez nauczyciela,
- przystępował do sprawdzianów.
- w celu podwyższenia przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej, w ciągu 2 dni od poinformowania o ocenach przewidywanych, uczeń lub jego rodzice zwracają się, za pośrednictwem dziennika elektronicznego z wnioskiem do nauczyciela przedmiotu o podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych (maksimum o jeden stopień);
- nauczyciel po otrzymaniu wniosku, sprawdza spełnianie przez ucznia warunków umożliwiających podwyższanie oceny i kolejnego dnia roboczego udziela uczniowi odpowiedzi odmownej lub zleca wykonanie zadań i termin umożliwiający podwyższenie oceny;
- uczeń (lub jego rodzice), który uzyskał odmowę, ma prawo tego samego dnia zwrócić się w formie pisemnej z prośbą o umożliwienie podwyższania oceny – do dyrektora szkoły, który ma obowiązek rozpoznać sprawę w ciągu 2 dni roboczych;
- dokumentację związaną z procedurą przechowuje nauczyciel do zakończenia roku szkolnego;
- procedura podwyższania musi się zakończyć co najmniej dzień roboczy przed terminem wystawiania ocen rocznych lub końcowych.
- Warunki i tryb podwyższania oceny przewidywanej zachowania:
- uczeń lub jego rodzice mają możliwość ubiegania się o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. O podwyższenie przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej może ubiegać się uczeń, który:
- systematycznie uczestniczył w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych,
- nieobecności systematycznie usprawiedliwiał,
- swoim zachowaniem nie stwarzał zagrożenia dla siebie i innych,
- nie został ukarany karami statutowymi.
- uczeń lub jego rodzice zgłaszają do wychowawcy, nie później niż 2 dni po poinformowaniu o ocenie przewidywanej, zamiar uzyskania wyższej od przewidywanej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- uczeń lub jego rodzice przedstawiają wychowawcy informacje, które w znaczący sposób, zgodnie z kryteriami oceniania zachowania określonymi w statucie szkoły, mogą wpływać na zmianę oceny przewidywanej. Wychowawca ponownie analizuje zebrane informacje o zachowaniu ucznia i utrzymuje, bądź ustala wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania;
- uczeń (lub jego rodzice), który uzyskał odmowę, ma prawo tego samego dnia zwrócić się z prośbą o umożliwienie podwyższania oceny – do dyrektora szkoły, który ma obowiązek rozpoznać sprawę w ciągu dwóch dni roboczych;
- dokumentację związaną z procedurą przechowuje nauczyciel do zakończenia roku szkolnego;
- procedura podwyższania musi się zakończyć co najmniej dzień roboczy przed terminem wystawiania ocen rocznych lub końcowych.
- 63
Sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych:
- pisemne sprawdzenie wiadomości:
- prace klasowe 1-2 godzinne z całego omówionego jednego lub kilku działów programowych,
- sprawdziany z zakresu wiedzy i umiejętności z większej partii materiału (do siedmiu lekcji lub zagadnień tematycznych w zależności od specyfiki przedmiotu),
- testy,
- kartkówki obejmujące nie więcej niż trzy ostatnie zagadnienia tematyczne zajęć edukacyjnych,
- próbne egzaminy wewnętrzne;
- inne sposoby sprawdzania wiadomości:
- praca ucznia na lekcji,
- odpowiedź ustna,
- aktywność i zaangażowanie,
- współudział w prowadzeniu zajęć (np. referat),
- ćwiczenia i zadania,
- praca w zespołach,
- stosowanie zdobytej wiedzy w praktyce,
- projekty (w tym egzaminacyjne),
- czytanie i słuchanie ze zrozumieniem,
- udział w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przedmiotowych;
- samodzielny rozwój ucznia:
- przygotowanie do konkursów, olimpiad, zawodów,
- samodzielny rozwój ucznia poza szkołą, np. zajęcia sportowe, treningi;
- samodzielna praca domowa ucznia:
- praca pisemna w zeszycie,
- odpowiedź z zadania domowego,
- projekt, prezentacja multimedialna, itp.;
- w zawiązku ze specyfiką przedmiotu wychowanie fizyczne ocenie podlegają:
- aktywność,
- sprawdziany umiejętności,
- sprawność fizyczna (funkcja informacyjna),
- odpowiedzi ustne i pisemne,
- postawa na zajęciach,
- postęp;
- przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego nauczyciel w szczególności bierze pod uwagę wysiłek oraz zaangażowanie ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków, a także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz jego aktywność w działaniach podejmowanych przez szkołę;
- prace klasowe i sprawdziany muszą być zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, a ich termin wpisany do dziennika:
- w jednym tygodniu nie może być więcej niż dwie prace klasowe i trzy sprawdziany,
- w jednym dniu nie może być więcej niż jedna praca klasowa i jeden sprawdzian,
- w jednym dniu nie mogą się odbyć dwie prace klasowe,
- w jednym dniu mogą być maksymalnie dwa sprawdziany,
- prace klasowe i sprawdziany w ostatnim tygodniu przed terminem zakończenia wystawiania ocen śródrocznych/ rocznych/końcowych mogą być przeprowadzone tylko w szczególnych przypadkach;
- punkty od a) do e) nie obejmują sprawdzianów umiejętności fizycznych z zajęć wychowania fizycznego;
- zapowiedziane prace klasowe i sprawdziany nie powinny być bez szczególnie ważnych powodów przekładane, jeżeli przełożenie pracy klasowej i sprawdzianu nastąpi z winy lub na prośbę uczniów, to tracą moc ustalenia dotyczące wcześniejszego zapowiadania, jeżeli praca klasowa lub sprawdzian nie odbędzie się z przyczyn niezależnych od nauczyciela, to mogą się one odbyć w pierwszym wolnym terminie bez konieczności ponownego zapowiadania;
- ocenioną pracę pisemną uczeń otrzymuje nie później niż po 14 kolejnych dniach od jej napisania, w przypadku języka polskiego nie później niż po 21 kolejnych dniach od jej napisania, dopuszcza się przesunięcie terminu zwrotu prac pisemnych o czas nieobecności nauczyciela oraz o dni ustawowo wolne od pracy, podane terminy obowiązują również podczas odbywania przez uczniów praktyki zawodowej (nauczyciel jest zobowiązany wpisać oceny w dzienniku elektronicznym);
- w przypadku gdy nauczyciel nie dotrzyma terminu zwrotu pracy pisemnej, uczeń może nie wyrazić zgody na wpisanie oceny do dziennika;
- kolejną pracę klasową i sprawdzian nauczyciel może przeprowadzić dopiero po oddaniu poprzednich.
- 64
Sposoby poprawiania ocen niedostatecznych z danego przedmiotu są określone w PZO.
- 65
Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostaniu wymaganiom edukacyjnym wynikającym z obowiązującej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
- 66
Klasyfikowanie śródroczne, roczne i końcowe uczniów przeprowadza się zgodnie zobowiązującym kalendarzem w danym roku szkolnym i polega ono na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych według skali wynikającej z aktualnie obowiązującego Rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów:
- wychowawcy klas i nauczyciele przedmiotów mają obowiązek poinformować w formie pisemnej lub poprzez dziennik elektroniczny uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o proponowanych ocenach niedostatecznych śródrocznych, rocznych i końcowych w terminie nie krótszym niż 2 tygodnie przed zakończeniem klasyfikacji śródrocznej, rocznej i końcowej. Poinformowanie nie jest równoznaczne z ich wystawieniem;
- roczne i końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych i zachowania nauczyciel ma obowiązek wystawić w terminie nieprzekraczającym 2 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej;
- uczeń może być nieklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej, z powodu braku ocen cząstkowych wynikających z nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych.
- 67
Skala ocen:
- w Szkole obowiązuje skala ocen śródrocznych, rocznych i końcowych zgodna z rozporządzeniem aktualnie obowiązującego Rozporządzenia MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów;
- Dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących znaków plus(+) i minus(-)) Ocenę z (+) lub (–) wystawia się po przeliczeniu wyników odpowiedzi na procent prawidłowej odpowiedzi i wg określonej tabeli w PZO, oraz w przypadku przeliczania oceny z poprawy wg określonej tabeli w PZO;
- punkty uzyskane z prac klasowych i sprawdzianów przelicza się na stopnie według skali ustalonej w wymaganiach na oceny z poszczególnych przedmiotów;
- zasady ustalania ocen bieżących i klasyfikacyjnych, z uwzględnieniem średniej ważonej, ze wszystkich przedmiotów realizowanych w Szkole oraz wymagania edukacyjne na oceny, zawarte są w przedmiotowych zasadach oceniania (wag dla ocen nie stosuje się tylko w przypadku wychowania fizycznego).
- 68
Ocenę zachowania roczną, jak i końcową ustala się w oparciu o wewnątrzszkolny regulamin oceny zachowania ucznia, według następującej skali: wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne:
- ocena zachowania ucznia wyraża opinię Szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, Szkoły i środowiska, postawach wobec kolegów, nauczycieli i innych osób;
- ocenę zachowania ustala wychowawca klasy zgodnie z regulaminem wystawiania ocen z zachowania;
- ocena zachowania ucznia nie może mieć wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych;
- oceny zachowania są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców/prawnych opiekunów;
- wystawiona przez wychowawcę ocena zachowania jest ostateczna, gdy podjęta została z zachowaniem przyjętego na początku roku szkolnego trybu postępowania.
- 69
Uczeń lub jego rodzice/opiekunowie prawni mogą zgłosić zastrzeżenia, co do zasad i trybu wystawiania oceny rocznej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny z zachowania zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- 70
- Na prośbę ucznia lub rodziców (opiekunów prawnych) ucznia nieklasyfikowanego z przyczyn usprawiedliwionych oraz ucznia, który przeszedł z innego typu szkoły i kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z tego języka, dyrektor Szkoły w porozumieniu z nauczycielem/ nauczycielami przedmiotu/przedmiotów wyznacza, w terminie ustalonym z uczniem i jego rodzicami, egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w danym semestrze/roku szkolnym.
- Egzaminy klasyfikacyjne i poprawkowe przeprowadza się zgodnie z obowiązującym Rozporządzeniem MEN w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Rozdział 8
Przyjmowanie uczniów do Szkoły
- 71
Zasady rekrutacji do Szkoły określają:
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami;
- Aktualnie obowiązujące Rozporządzenie MEN w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego;
- Zarządzenie Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego na dany rok szkolny.
Rozdział 9
Funkcjonowanie czteroletniego technikum ekonomicznego
- 72
- W okresie od 1 września 2019 r. do 31 sierpnia 2023 r. w pięcioletnim Technikum Ekonomicznym
nr 6 w Bydgoszczy funkcjonują klasy dotychczasowego czteroletniego Technikum Ekonomicznego nr 1, zwanego dalej czteroletnim technikum.
- Uczniowie klas czteroletniego technikum korzystają z wszystkich obiektów szkolnych i ich wyposażenia.
- Cele i zadania klas czteroletnich realizowane są poprzez działania edukacyjne w tym:
- szkolny zestaw programów nauczania dla czteroletniego technikum, który uwzględnia wymiar wychowawczy i obejmuje całą działalność klas z punktu widzenia dydaktycznego;
- program wychowawczo-profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści idziałania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców (opiekunów prawnych);
- ramowy plan nauczania dla czteroletniego technikum.
- Uczniowie klas czteroletniego technikum wchodzą w skład samorządu uczniowskiego Szkoły.
- Rodzice uczniów czteroletniego technikum wchodzą w skład rady rodziców Szkoły.
- Dokumentacja przebiegu nauczania klas czteroletniego technikum jest prowadzona i przechowywana na dotychczasowych zasadach do zakończenia kształcenia w tych klasach.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
- 73
Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 74
Zespół Szkół Ekonomiczno-Administracyjnych posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w jego skład, zawierającą nazwę Zespołu.
- 75
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumenty zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 76
Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- 77
- W celu realizowania założonych zadań, Szkoła współdziała z instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
- Wykaz instytucji, o których mowa w ust. 1 znajduje się w dokumentach Szkoły.
- 78
- Statut obowiązuje wszystkich pracowników, uczniów Szkoły i ich rodziców(opiekunów prawnych).
- Statut Szkoły dostępny jest w sekretariacie Szkoły, bibliotece szkolnej i na stronie internetowej Szkoły.
- Zmiany w statucie Szkoły mogą być dokonywane przez radę pedagogiczną na wniosek wszystkich organów Szkoły.
- Każda zmiana zapisów Statutu skutkuje powstaniem jego jednolitego tekstu.
- Nieuregulowane niniejszym Statutem kwestie podlegają zewnętrznym aktom prawnym.
Statut został zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną
w dniu 01.10.2021.